Instruire API/ Temele importante pe înțelesul tuturor: cum comunicăm?

Deși în unele localități se implementează proiecte de infrastructură legate de accesul la apă și canalizare, protecția mediului, eficiența energetică sau managementul deșeurilor solide, progresul acestora nu este cunoscut de cetățeni, pentru că nu le sunt aduse la cunoștință sau le sunt prezentate într-un limbaj pe care nu-l înțeleg. Despre cum jurnaliștii pot comunica teme importante într-un mod mai atractiv și simplu au învățat 20 participanți la o instruire online pentru beneficiarii Programului de Granturi Locale al Uniunii Europene, Media și Comunicare, desfășurată de Asociația Presei Independente (API) la 4 și 5 februarie 2021.

Pentru a informa comunitățile despre schimbări, a asigura transparența utilizării resurselor financiare, educarea, implicarea și mobilizarea oamenilor, presa și societatea civilă trebuie să transmită mesaje clare și pe canale accesibile tuturor - fie că este vorba de ziare, radio, TV, presa online sau rețelele sociale.

Rețelele sociale nu iubesc mult text: arătați, nu povestiți! 

Experta în comunicare Inga Burlacu i-a sfătuit pe jurnaliști să folosească mai mult conținut vizual atunci când promovează produsele media pe rețele sociale: „O galerie foto întotdeauna va spune mai multe decât 3 fraze. Totodată, este important ca în imagini să arătăm oamenii, beneficiarii direcți ai proiectelor sau serviciilor despre care povestim. Nu vom arăta un oficial care taie panglica sau un primar la tribună, când vrem să povestim despre cum se va schimba viața copiilor dintr-un liceu eficientizat energetic sau cum se va schimba viața oamenilor după ce strada unde locuiesc va fi iluminată. Același lucru și în știri – punem accent pe oameni!”. 

Umanizăm cifrele

„Dacă vrem să sensibilizăm publicul cu referire la lipsa apei potabile, vom calcula câți kilometri face zilnic sau săptămânal mătușa Maria până la fântână și cum viața ei s-ar schimba, dacă ar avea apă în casă. Întotdeauna când suntem puși în situația să inițiem o activitate de comunicare, nu uităm de oamenii pentru care depunem tot efortul de comunicare, ne gândim ce vor ei să audă, ce vor să cunoască și în ce măsură ceea ce le comunicăm le va fi util în viața și activitatea lor și dacă îi va ajuta să schimbe anumite lucruri”, mai spune experta.

Se fac multe, oamenii trebuie să cunoască

Participanții au făcut schimb de idei și instrumente de relaționare cu publicul lor.

În raionul Strășeni, spre exemplu, nu există instituții media locale, astfel că echipa de la Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic (AJMTEM), care implementează un proiect în zonă, a decis că creeze un grup pe Facebook unde să comunice cu localnicii. Cristina Straton, AJMTEM: „Pentru a ajunge la publicul țintă, nu te poți limita doar la scrierea unui material, este importantă și promovarea acestuia, inclusiv pe rețele de socializare. AJMTEM implementează un proiect despre și pentru locuitorii din Strășeni, astfel pentru a ajunge mai aproape de ei am creat un grup - Strășeni, mon amour - unde ne străduim să motivăm comunitatea locală să interacționeze, să ne spună despre problemele lor și unde promovăm materialele pe care le facem din Strășeni. Este un grup public, unde părerea fiecăruia contează și unde sperăm să-i motivăm pe localnici să fie mai prietenoși cu mediul înconjurător, să-i informăm despre proiectele din raion și să-i responsabilizăm”.

Veaceslav Tutunaru, Media Grup Meridian, Radio Eco FM: „Asemenea instruiri sunt utile pentru că ne oferă de a vedea altfel unele aspecte ale proiectelor. În cadrul trainingului am aflat despre experiența altor colegi în abordarea problemelor de mediu, în același timp, în cadrul exercițiilor practice am căpătat abilități de a planifica și desfășura comunicarea pentru grupuri mai mari de cetățeni și cu o eficiență mai sporită”.

Inga Pascal, Centrul de Instruire și Dezvoltare Personală „Anima”, Bălți: „În cadrul proiectului Youth Media Marathon pe care-l derulăm acum, în primul rând, am planificat pașii care trebuie urmați pentru a avea o comunicare eficientă în atingerea obiectivelor propuse și informarea unui număr cât mai mare de persoane despre activitățile și subiectele pe care le realizează tinerii activiști din domeniul mediatic. Tinerii reporteri și-au ales singuri subiectele materialelor, în mare parte acestea fiind despre problemele orașului, dar și despre soluții, iar asta a prins la public. Cu alte cuvinte, comunicare este foarte importantă pentru a-i sprijini pe tinerii lideri locale să ia decizii conștiente”.

În cadrul instruirii, reprezentanții organizațiilor beneficiare ale Programului de Granturi Locale al Uniunii Europene, Media și Comunicare, s-au familiarizat cu tehnici de elaborare a planurilor de comunicare, componentă indispensabilă în activitatea de promovare.

Această instruire a fost organizată în cadrul proiectului „Abilitarea cetățenilor în Republica Moldova” (2019-2021), finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). Partenerul proiectului pentru creșterea potențialului de vizibilitate și implicare a cetățenilor este Asociația Presei Independente (API).